top of page

Hartcoherentie: jouw traject tot rust (I)


Hartcoherentie


Ons hart blijkt een grotere rol te spelen in onze emoties, ons denken en ons functioneren, dan tot op heden werd gedacht. Met een eenvoudige ademhalingstechniek brengen we het hart in een zodanige staat dat het lichaam in balans wordt gebracht.

Als we inademen, versnelt onze hartslag, als we uitademen, vertraagt deze. We spreken over hartcoherentie wanneer dit versnellen en vertragen van de hartslag op een gelijkmatige manier gebeurt.

Onze hartslag wordt beïnvloed door externe factoren, gedachten, emoties én onze ademhaling.

Wanneer je gespannen bent, neemt de hartcoherentie af. Bij mensen die zeer angstig of gestresseerd zijn, kan de hartcoherentie zelfs afwezig zijn. Een lage hartcoherentie geeft onbalans aan. Een hogere hartcoherentie daarentegen, wijst op een hogere flexibiliteit zowel op fysiek, mentaal als emotioneel vlak.

Mensen die hartcoherentie enige tijd beoefenen, voelen zich gezonder, productiever, minder gestresseerd, meer ontspannen.


De training


De training wordt stelselmatig opgebouwd. Er wordt een actieve deelname verwacht. Deze deelname vraagt weinig van je dagdagelijkse tijd, maar wel aandacht en discipline voor de beoefening van hartcoherentie. Daarom is coaching zo belangrijk. Het traject bestaat uit 4 sessies.

Tussen elke sessie is er een tijd van ongeveer 2 weken. Afhankelijk van jouw vorderingen tijdens de training, kan er een 5de sessie toegevoegd worden.




  1. De sleutel tot hartcoherentie is een correcte ademhaling. Daarmee beïnvloed je je hart op een positieve manier en komt je autonome zenuwstelsel tot rust.

  2. Een gelijkmatige stijging en daling van het hartritme, synchroon met de ademhaling is typerend voor een status van hartcoherentie, waarbij je hart optimaal communiceert met je brein.

  3. Door systematisch te oefenen stijgt het niveau van het verjongingshormoon en daalt het niveau van het stresshormoon cortisol. Bovendien stijgt het effect van hartcoherentietraining bij het ervaren van positieve emoties tijdens het oefenen.


Zet hartcoherentie in tijdens situaties die voor jou stresserend zijn en krijg controle over je dagelijkse stressresponsen.

Amper 3 x 6 minuten per dag

Gebaseerd op

wetenschappelijk onderzoek

Tal van praktische oefeningen: Apps als Respiroguide Pro en Paced Breathing kunnen je ondersteunen tijdens de training

Meten is weten:

Biofeedbackapparatuur toont je meteen het resultaat


Hartcoherentie als antwoord op: stress, hyperventilatie en burn-out!

Hoe ziet het traject er dan uit?


Eerste afspraak

  • Intake

  • Wat is stress en wat doet het met jouw lichaam?

  • Onthaasten en focusademhaling

Tweede afspraak

Derde afspraak

Vierde afspraak


Twijfel?

Boek gratis een online kennismaking gesprek. Dit gesprek duurt een kwartiertje en is bedoeld om vragen te beantwoorden en elkaar al een eerste keer te ontmoeten.

Selecteer in het contactformulier: Hartcoherentie eerste online afspraak.

 

Elien Conard behandelt hartcoherentie in onze paramedische praktijk te Sint-Truiden
Elien Conard - Hartcoherentiecoach







bottom of page